Odette Bovenberg

IMG_7504zw2None of us, is as smart as all of us.

Twee weten meer dan één. Om maar de Hollandse variant op bovenstaande oude Afrikaanse spreuk te pakken. Elkaar om raad vragen. En op basis van de best beschikbare informatie samen iets bereiken. Daar draait het om in ieder team.

Klinkt simpel. Moet dat team van je alleen wel in staat zijn elkaar te bevragen. De sfeer te bouwen waarin het beste idee op tafel kan komen. De vaardigheden in huis hebben om samen slim en prettig doelen te halen.

Dat blijkt vaak lastiger dan iedereen wil toegeven.  Samenwerking frustreert aardig. Ook in de zorg met allemaal bevlogen mensen bij elkaar. Hoe krijg je iets gedaan van een collega? Hoe spreek je elkaar aan op iets wat niet lekker loopt? Hoe doorbreek je een vergadertraditie die je niet brengt wat je nodig hebt? Praat met iemand in de zorg en de voorbeelden komen meteen op tafel.

Stroeve samenwerking kost niet alleen veel kostbare tijd. Het knaagt ook aan het plezier in het werk. Zonde want vaak zijn een paar eenvoudige vaardigheden al genoeg om soepeler samen te werken. 

Empathie is daarbij voor mij de basis. Empathie in de zin van elkaars inbreng kunnen en willen ontdekken. Ernaar kunnen luisteren. Zo luisteren dat je de weg naar het doel kiest die past bij het team. Eenvoudige empathie. Vaardigheden die je echt snel kan oppakken.  

De impact van wel of niet alle kennis op tafel luisteren om het betere plan op tafel te krijgen, leerde ik vooral in mijn werk met Ondernemingsraden bij Shell. Honderden keren een plan bij een OR op tafel gelegd. 

Daar leer ik wat de kracht is van een helder plan. En hoe lastig het is om kraakhelder op tafel te leggen wat je wil. Daar leer ik wat er gebeurd als je een Ondernemingsraad echt uitnodigt om bij te dragen. Plannen worden er beter van. Uitvoering is makkelijker. 

Daar leer ik kien te zijn op alles wat de sfeer brengt waarin een groep alle inbreng wil geven en horen. Mijn opvoedkundige wanhoop aan de keukentafel is daarbij een blessing in disguise. Het brengt me op een zonnige dag naar een kennismakingstraining Geweldloze Communicatie. Waar ik leer denken in behoeften. Wat heb ik nodig om deze klus goed en met resultaat te doen? Wat hebben wij als team nodig? En leer hoeveel energie weglekt op actie-reactie reflexen in samenwerking. Krachtig en eenvoudig.

Had-Ik-Dit-Maar-Eerder-Geweten ervaring. Die nieuwsgierig maakt. Wat zijn nog meer simpele, krachtige, plezierige modellen waarmee samenwerken in teams soepeler gaat? Net als in die Coca Cola reclame: what else have I not tried before? Ik vaar op mijn instinct: alles wat ik in ruim 20 jaar als HRM professional in tal van rollen graag veel eerder had geleerd is de maatstaf. 

De speurtocht die daarop volgt leidt tot mijn Vijf Simpele Vaardigheden en Verhalen die de samenwerking in teams een enorme oppepper kunnen geven. En tot één simpele, krachtige methode om het beste pad naar een doel te kiezen met een team.

Die teams  de flink wat tijd en energie opleveren. Waarom ik vooral graag werk met zorgprofessioanls? Ach, wie als achtienjarige begint op een operatiekamer, raakt respect en voorliefde voor die wereld nooit echt meer kwijt. Om me heen merk ik hoe belangrijk goede zorg is. Zorg die nieuwe wegen zoekt om de uitdagingen van nu aan te gaan. En hoeveel daarbij nog valt te winnen als samenwerking moeitelozer zou zijn.

Het Aanbod  De leerling verpleegster  Contact