Wat is de telefoon in jouw feedback?

Hoe je je beste feedback om zeep helpt, door je telefoon maar niet los te laten.

We oefenen feedback geven met het model van Geweldloze Communicatie. Het model is prettig simpel. Start met een feit.  Niet met een oordeel. Wie met een oordeelt begint, is de gesprekspartner vaak direct al kwijt.

Iemand speelt degene die wordt aangesproken.  En laat met twee bordjes weten wat dat bij haar teweegbrengt. Als je het zo zegt, ben je me kwijt. Als je het zo zegt, komen we dichterbij elkaar. De ander geeft de feedback.

De brenger van de boodschap zit met de handen in het weelderige haar. Bij haar start gaat het bord zo ben je me kwijt namelijk direct omhoog. En ze was toch hartstikke feitelijk.

Ze zoomt onvermoeibaar in op haar neutrale waarneming. Als ik zie dat je overdag regelmatig je telefoon gebruikt… Die werkt niet. Als ik zie dat je een aantal keren zit te bellen tijdens de dienst….. Werkt ook niet.

De talloze pogingen maken het bijna hilarisch. De observaties over de telefoon van de collega worden cabaret. Maar zelfs de meest akelig feitelijke formulering over die telefoon, zorgt er niet voor dat dat bord zo komen we dichterbij elkaar omhoog gaat.

Klopt dat model wel? verzucht de groep.

Wat wil je nu eigenlijk echt zeggen? vraag ik. Nou, dat het werk niet helemaal af is. En dat ik daar van baal.  Wat heeft die telefoon daar mee te maken? Nou dat het werk niet af is, komt ook mede daardoor. Zit die telefoon de echte feedback misschien in de weg? En dan komt het Ah Ha moment.

Zodra die telefoon weg is, komt de feedback namelijk wel goed binnen. Als ik zie dat het werk niet af is, voel ik me ongemakkelijk. Ik wil graag het werk helemaal afronden voor ik wegga. Heb jij suggesties hoe we dat kunnen oplossen? Direct een klik. Ik voel me niet aangevallen. Ik zie ook dat het werk niet af is. En ik voel me uitgenodigd na te denken om het op te lossen.

Waarom lukte dat met die telefoon niet?  De ontvangster van de boodschap hoort omdat ik zat te bellen, is het werk niet af. Nou daar weet ze wel raad mee. Hoezo komt dat daardoor? Jij bent toch ook een paar keer weggeweest? Bovendien: alsof niet iedereen regelmatig even een belletje pleegt.

Met plezier ontdekken we daarna de telefoons in de andere voorbeelden. 

Geweldloze Communicatie is ontwikkeld door Marshall Rosenberg.

Lees ook andere artikelen op deze site  die uitleggen hoe je met dit model wel nader tot elkaar kunt komen.

Bijvoorbeeld: Wie niet kiest, verliest. Of: Voor een goed gesprek, pak je eerst de pen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *