Handtaszinnen voor lastige momenten op de werkvloer

Achtergrond gras nieuwsbrief

We staan na te praten over lastige situaties op het werk. Hoe reageer je dan? Wat zijn nou zinnen die wel werken. Bij alle voorbeelden komen de potloden tevoorschijn: Wil je die zin nog even herhalen? 

Handtaszinnen. Daar kan de beginner met Geweldloze Communicatie niet genoeg van krijgen. Wat zeg je bijvoorbeeld als je ineens iets in je mik geschoven krijgt waar je niet direct blij van wordt. Zo’n ‘by-the-way-nu-ik-je-tref-zou-jij’… momentje. 

De eerste zin in je handtas is altijd je eigen, eerste ongefilterde reactie.  Wat irritant. Waarom vraagt ze dat aan mij? Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Weet ze niet hoe druk ik het heb. Onderdruk niets. Laat al je ergernis of zorgen door je hoofd waaien. Koester je reactie: maar hou hem voor je. Delen geeft gedoe.

Dan koop je even tijd.  Daar overval je me mee. Is het oké dat ik daar even over denk en over een uur contact opneem? Of leg je de bal even terug bij de ander. Wat maakt dat je mij op het oog hebt? Zijn er andere opties mogelijk? Waarom is dit voor jou urgent? Of, als de ander pusht: Voor mij is het belangrijk hier even over na te denken.

Dan komt het erop aan te zeggen wat je wilt. Wat jij nodig hebt. Eerlijk is hier het toverwoord. Overheerst irritatie: snap dan waar die vandaan komt en zeg het. Ik voel irritatie omdat ik behoefte heb aan respect voor mijn agenda. Kunnen we het daarover hebben?

Wil je wel helpen maar dan wel iets uitruilen. Je vraag geeft me een dubbel gevoel. Ik begrijp dat het nodig is en voor mij is het leerzaam. Maar ik ben ook verantwoordelijk voor andere taken en die komen hierdoor in de knel. Kunnen we nadenken over opties die voor iedereen goed uitpakken?

Geeft het stress: zeg dat dan ook. Je vraag geeft me stress omdat ik dan moet overwerken/omschakelen. Mijn gezondheid kan dat nu niet hebben. Graag sla ik deze ronde dus over. Kan je dat begrijpen?

Gewoon nee zeggen kan natuurlijk ook.  Dat zit er niet in. Ik heb al mijn aandacht en energie nodig voor de taken die op mijn bord liggen. Niets mis met helderheid.

Het model Geweldloze Communicatie is ontwikkeld door Marshall Rosenberg

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *