Verbindende Communicatie

6.2 wolf effecten PNG7.1 giraffe effecten PNG

Communicatie zonder spanning

Cursisten willen kunnen zeggen wat ze ergens van vinden op een manier die de relatie goed houdt. Die respectvol is naar henzelf en de ander. Ze willen kunnen luisteren op een manier waarmee echt op tafel komt wat een ander nodig heeft.

Hun praktijk is vaak anders. Onbewust en onbedoeld voeren ze vaak gesprekken waar aanvallen en verdedigen insluipen. Bij een opmerking als  ik baal, jij zou toch dat rapport afmaken? schieten ze in de sorry of hoezo stand. Het kost ze energie, resultaat en plezier.

Het model Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg leert hoe je uit die actie-reactie gesprekken stapt. De kern is onder woorden brengen wat je nodig hebt. Of zo te luisteren dat je kunt horen wat een ander nodig heeft.

Het model bestaat uit één zin. Een zin waarmee je de opmerking die een offensieve of een defensieve reactie oproept als het ware vertaalt naar woorden waar een ander goed naar kan luisteren.

Wat levert dat op? Verbinding met je collega of patiënt/client. Helderheid wat je nodig hebt en wat dus je vraag is aan de ander. Of wat de ander nodig heeft en wat diens vraag is. En yes: dat levert heel wat tijd en energie op.

Magische transformatie? Nou je leert natuurlijk niet in een paar dagdelen een ingesloten patroontje af. Want aanvallen en verdedigen is redelijk oergedrag. De grootste winst voor de meesten is inzicht. Je herkent je oergedrag. Je herkent wat dat doet. En je  hebt een route en een methode om babystep by babystep de verbinding wel te leggen.

Na drie lessen van 4 uur kan je dit toepassen in eenvoudige situaties.  Is de situatie moeilijk, dan ben je na deze training in staat om te voorkomen dat je in een actie-reactie gesprek belandt. En weet je hoe je op een rustig moment voor jezelf helder krijgt waarom het spanning geeft. En hoe je daar met dit model stresslozer/verbindend mee omgaat. Je hebt een reader in de la. Een waaier aan voorbeeldzinnen in the pocket. En een aantal praktische hulpmiddelen op je bureau.

De eigen praktijk is het oefenmateriaal in de training. Ervaren staat centraal.

Contact    Geweldloos je zegje doen?

 

 

Met dank aan het werk van Marshall Rosenberg, Non Violent Communication-trainer Martin van der Meulen van Ai-opener en andere NVC gecertificeerde trainers. Jarenlang verrijkende lessen gevolgd. Ik deel als niet gecertificeerde trainer hoe het model volgens mij  op de zorgvloer van waarde is.

Illustratie: linosnedes Giraf & Jakhals, Ondine de Kroon in opdracht van the Empty Cup Company.